Шукати в цьому блозі

понеділок, 1 квітня 2013 р.

Déclaration de revenus 2012. Нарешті.

     Закінчив нарешті заповнювати декларації про доходи. Почав спочатку з провінційної, на яку витратив десь два тижні. Але після цього, коли вже був більше ознайомлений із термінологією, струтурою декларації, то федеральну заповнив за два дні - перший пішов на пошук інформаціїї, і другий - на саме заповнення. Після всього скажу, що нічого складного в цій щорічній традиції немає. Але все ще залежить від конкретної ситуації. Якщо є діти, вони ходять в садок, ви навчаєтесь, отримали кредит на навчання, стипендію, користувались місячними проїзними на транспорт, маєте накопичувальний депозит в банку, або REEE (рахунок на ваше навчання, або для дітей), чи REER (пенсійна накопичувальна програма), займаєтесь підприємницькою діяльністю - всі ці фактори будуть ускладнювати процес заповнення, тому що потрібно буде розібратись куди і які дані вносити, можливо потрібно буде заповнити додаткові формуляри.

      Першу провінційну декларацію потрібно заповнити вручну і відправити поштою. Після цього вам присвоять якийсь номер і наступного року можна буде відправляти вже через інтернет. Але для цього треба використати спеціалізовану програму, яка перетворить ваші дані в спеціальний формат *.tax. Просто відправити заповнені формуляри в PDF не можна. Федеральну декларацію можна було з першого разу відправляти через інтернет. Я пробував зробити це з допомогою безкоштовного Studio Tax. З одного боку, програма зручна тим, що потрібно тільки внести свої дані із відомостей T4 та Relevé 1, і вона заповнить зразу і провінційні і федеральні відомості. Але чомусь вона автоматично внесла дані в клітинки, які я не обирав і в результаті вийшло, що я повинен був сплатити якісь податки. Іноді коли вносиш дані, програма говорить, що ці клітинки зв'язані з іншими, і потрібно внести зміни там, але де саме не уточнює, і в результаті ти сидиш і не можеш нічого зробити. В кінці потрібно все перевірити, потрібно знати, чи потрібно тобі заповнити додаткові формуляри. Ну і ще залишався етап перетворення внутрішнього формату даних в формат для податкової. Для цього потрібно заповнити ще якийсь додатковий формуляр. Ну і як на мене, програмуля довго грузилась на початку, хоча чому, не відомо, вона ж не тисячу клієнтів обробляє за раз... Зрештою, повозившись з програмою, я роздрукував бланки із сайту податкового відомства і заповнив все вручну. Може наступного року, із свіжими силами, спробую зробити це в більш сучасний манер.

     Отже, на початку у вас повинні бути на руках відомості із роботи (T4 та Relevé 1), а також із банків (якщо маєте накопичувальний депозит, REEE, REER...), з місця навчання, із садочка, чеки, де вказані суми, що дають право на зменшення податку (в нашому випадку це були тільки чеки на місячні проїзні OPUS). Всі ці документи зазвичай не потрібно відправляти разом із деклараціями, якщо тільки в інсрукції із заповнення не вказано зворотнє. Але і викидати їх також не потрібно, бо їх можуть затребувати в майбутньому.

     У відомостях  T4 (федеральна) та Relevé 1 (провінційна) вказана ваша зарплатня (чи інші доходи - стипендія, відсотки по депозиту) та всі відрахування по доходах. Їх повинні видати на місці роботи, або відправити з банків, з навчальних закладів і т.п., десь в лютому-березні. Якщо не дають - треба просити, бо декларації про доходи потрібно здати до  31 квітня. Якщо ви їх так і не отримали, то можна вписати приблизні дані і наступного року відкоригувати нову відомість. Щодо цього потрібно прочитати інструкції із заповнення. В такому разі ви все рівно зможете отримати відшкодування та податкові кредити за звітний рік.

     Ці відомості можуть друкувати на одному аркуші:


      Або на різних:



 
      В більшості випадків у декларації про доходи вказано із якої клітинки відомості Т4 чи Relevé 1 потрібно вписати суму. Іноді із цими даними потрібно провести додаткові обрахунки і результат вписати у відповідний рядок.

     Всі необхідні формуляри та інструкцію із заповнення для провінційного уряду можна знайти на сайті Revenu Québec. Я завантажив: Déclaration de revenus (бланки декларації), Guide de la déclaration de revenus (інсрукція по заповненню), Annexe D (Crédit d'impôt pour solidarité), Annexe R (Cotisation au Régime québécois d'assurance parentale, RQAP), Grilles de calcul (таблиці для обрахунків).



     Основна форма називається Déclaration de revenus  і складається із 4 сторінок. Заповнити має кожен дорослий член сім'ї. Складається із таких розділів:
  1. Renseignements sur vous;
  2. Renseignements sur votre conjoint au 31 décembre 2012;
  3. Revenu total;
  4. Revenu net;
  5. Revenu imposable;
  6. Crédits d'impôt non remboursable;
  7. Impôt et cotisantions;
  8. Remboursement ou solde à payer.
    В другому пункті потрібно подати дані на дружину, з якою проживали 31 грудня. Не переплутайте. В третьому пункті обраховується сумарний прибуток (Revenu total), куди входить  зарплатня, дохід за минулий рік в Україні (якщо це ваша перша декларація), стипендія (і за PILI також), відсотки по депозитах, допомога з безробіття (prestation d'assurance emploi), декретні виплати (prestation d'assurance parentale), та деякі інші доходи. Але сюди не потрібно враховувати  Crédit d'impôt pour solidarité та  Crédit pour la TPS/TVH, які ви можливо отримували минулого року.

     Чистий прибуток (Revenu net) рахують шляхом зменшення сумарного прибутку.  Мені підходив тільки перший пункт Déduction pour travailleur (рядок 201). Щоб його порахувати, потрібно використати таблиці для підрахунків номер 201 в Grilles de calcul.

     Прибуток, що обкладається податком (Revenu imposable), рахують шляхом зменшення суми чистого прибутку  (Revenu net). Тут наприклад, можна відняти стипендію (наприклад, PILI), яка податками не обкладається (рядок 295), а також деякі інші доходи.

     В розділі Податковий кредит, що не відшкодовується (Crédits d'impôt no remboursable), рахують суму, на яку можна зменшити сумарний обсяг податків, які ви маєте сплатити. Тут можна брати до уваги відрахування в синдикат (рядок 373), медичні витрати (рядок 381), витрати на плату за навчання чи екзамен (рядок 384), відсотки, сплачені за позику на навчання (рядок 385), благодійні внески (рядок 393). Для нас найбільш привабливим був пункт Frais médicaux (рядок 381), але там є така умова, що врахувати (зауважте - не відшкодувати, вам ці гроші ніхто не поверне, але за деяких умов їх можна повернути в розділі  Remboursement ou solde à payer, рядок 462) можна тільки надлишок медичних витрат, які не покриті із інших джерел, і які перевищують 3% від сукупного сімейного чистого доходу (сума рядків 275 в деклараціях подружжя). В результаті цей пункт нам не підійшов. Загалом, сума, яку ви отримаєте в цьому розділі вам не відшкодовується і не потрібно на неї сподіватись. Вона слугує тільки для зменшення тіла податків до сплати.

     В наступному розділі,  Impôt et cotisantions, рахується сума податків та відрахувань, які вам потрібно додатково оплатити. Навіть якщо ви думаєте, що нічого нікому не винні, вам можливо потрібно буде відправити чек з деякою кількістю зароблених доларів. Спочатку в  таблиці для підрахунків номер 401 в Grilles de calcul потрібно порахувати суму всіх податків, які потрібно оплатити (рядок 401).  Потім від цієї суми віднімається податковий кредит, що не відшкодовується (Crédits d'impôt no remboursable), порахований в попередньому пункті. Якщо різниця виходить із мінусом, то вам не потрібно нічого платити. Тоді ви можете навіть передати частину цієї різниці своїй дружині/чоловіку, якщо у неї/нього ця різниця вийшла з плюсом, тобто їй/йому потрібно оплатити додаткові податки.

     Але це ще не все, і після податків в цьому ж розділі обчислюється сума відрахувань, які потрібно оплатити. Наприклад, зокрема таких як Cotasation au Fonds des services de santé, FSS (рядок 446), Cotisation au régime d'assurance médicaments du Québec (447), Contribution santé (рядок 448). Саме звідси беруться гроші на безкоштовну медицину та відшкодування на ліки.  Відрахування в фонд FSS потрібно платити, якщо ваш сумарний прибуток (рядок 199) мінус сума рядків 101 та 105 перевищує 13 660 $.

     Якщо ви маєте карточку медичного страхування від RAMQ і не покриті приватною страхівкою на ліки, то вам потрібно відрахувати гроші до системи страхування на ліки. Навіть якщо ви не підписані на цю страхівку, відрахування потрібно оплатити. Тому коли оформляєте карточку медичного страхування (la carte-soleil), потрібно уточнити, чи ви автоматично будете користуватись страхівкою на ліки, чи потрібно написати додаткову заяву (RAMQ). За 2012 рік максимальна сума відрахувань може сягати 571 $ на особу. Ви не повинні платити цей внесок, якщо ваш чистий прибуток (рядок 275) за 2012 рік був менше 14 730 $ для однієї особи, або менше 23 880 $ для подружжя.

    Відрахування на здоров'я (Contribution santé) за 2012 рік може сягати до 200  $ з кожного.  Ви не повинні робити відрахування, якщо ваш дохід менше встановленого значення:

Сімейне становищеДохід, $
1 дорослий без дітей14 730
1 дорослий, 1 дитина23 880
1 дорослий, 2 і більше дітей27 055
2 дорослих без дітей23 880
2 дорослих, 1 дитина27 055
2 дорослих, 2 і більше дітей29 985

      І останній розділ називається Відшкодування, або залишок до оплати (Remboursement ou solde à payer) - тут визначається сума відшкодувань, які вам можуть виплатити. В мене вийшло десь 520  $. Але якщо ви в попередньому розділі  отримали, що маєте сплатити додаткові податки чи відрахування, то сума відшкодувань в цьому розділі буде зменшена на ці податки. Якщо ж і після цього буде залишок неоплачених податків та відрахувань, то їх потрібно оплатити.  

      Отже, в результаті ви маєте отримати або відшкодування, які вам виплатять, або суму податків та відшкодувань, які ви маєте оплатити уряду. Крім цього, один із членів сім'ї має право заповнити формуляр Crédit d'impôt pour solidarité. Хто буде заповнювати - немає значення. Суму повернення визначить уряд. Минулого року нам заплатили близько 800  $. 

     Також я завповнив Annexe R Cotisation au Régime québécois d'assurance parentale (RQAP), розділ Cotisation pour un résident du Québec qui a travaillé hors du Québec, оскільки ми приїхали в Квебек на початку 2012 року, то потрібно оплатити внески в RQAP із доходів, отриманих за кордоном за весь 2012 рік. В мене це вийшло 6.10  $. 

     Останнє, якщо раніше ви не писали заяву про так зване Dépôt direct, то краще це зробити зараз. Таким чином всі нарахування, які вам будуть відправляти, будуть надходити безпосередньо на ваш банківський рахунок, а не до поштової скриньки у вигляді чека. Зробити потрібно окремо для кожного із подружжя. Щоб не заповнювати окремий бланк, можна просто в конверт із декларацією вкласти ваш банківський чек із написом Annulé, а також написати на лицевій стороні ім'я, по-батькові та номер соціального страхування.

     Після цього можна переходити до заповнення декларації про доходи для федерального уряду. Формуляри різні, залежно від провінції проживання. Всі необхідні формуляри можна завантажити на сайті Agence du revenu du Canada (ARC). Я завантажив Déclaration de revenus et de prestations - Québec (основна декларація), Guide général d'impôt et de prestations  (інсрукція по заповненню), Grilles de calcul fédérales - Version pour le Québec (але мені не довелося використовувати ці таблиці), Annexe 1 - Impôt fédéral - Québec.



     Структура декларації така сама, що і для Квебека, також займає 4 сторінки. Тільки  обрахунки для визначення  Crédits d'impôt non remboursable fédéraux та Impôt fédéral sur le revenu imposable потрібно провеси на окремому формулярі Annexe 1 - Impôt fédéral - Québec і відпраити його разом із декларацією. Саме в цьому Додатку 1 в рядочку 364 вписується вартість місячних проїзних OPUS (Montant pour le transport en commun). Один представник сім'ї може вписати собі всі проїзні для всіх членів родини. Інші в такому випадку їх вже не вписують. Але ця сума вам не відшкодовується. 15 % із цієї суми йде на нарахування податкового кредиту, який не відшкодовується. Потім цей кредит використовується для зменшення суми нарахованих податків, як і у випадку з провінційним урядом. 

     Для активування Dépôt direct в федеральній анкеті є спеціальний розділ, куди потрібно вписати номер банківського рахунку. Номер банківського рахунку написаний  внизу на чеку. Я намагався знайти його в договорі з банком, але безуспішно:


     Перші три цифри (1 2 3) - це номер чека, його не записуємо. Настпуні 5 цифр (1 2 3 4 5) - номер відділення банку (numéro de la succursale), потім йдуть три цифри (1 2 3), які відображають номер фінансової установи (numéro de l'institution financière) і останні цифри (максимум 12 цифр) будуть вказувати на номер рахунку в цьому банку. 



13 коментарів:

  1. О, вау. Грандіозна робота по розясненню. Мені здається користування автоматизованими сайтами типу Ufile.ca має сенс, щоб уникнути всіх цих механічних плюсувань принаймні.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Давно не писав, потрібно було розім"ятись ))
      В більшості он-лайн сервісів (принаймні в тих, куди я заходив), не передбачено заповнення квебекської декларації. Оскільки для нашої провінції є окрема фома Т1, то можливо що навіть частина сервісів, яка призначена для заповнення федеральної декларації, для мешканців Квебека буде непридатною.

      Видалити
  2. Я думаю це більше для України пояснення. Бо більшість канадців роблять так. Відкривають програмку, Внесли суму з T4. Далі, далі, далі. Надрукувати/відіслати.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Напевно. В канадців, можна сказати, всі ці формуляри в крові. Їм зрозумілі терміни (принаймні більшості), ця вся система, для чого воно робиться і так далі. Для імігрантів всі ці речі є новими і часто не зрозумілими. Тому легко злякатись і наробити помилок.
      Мені було цікаво розібратись в усьому цьому. Нарешті зрозумів, що гроші за проїзні не повертають, хоча такий міф досить живучий.
      Ну і наступного разу можливо також куплю собі програмку і відправлю через інтернет. ХХІ століття, як не як....

      Видалити
    2. Купляти не обов’язково. Безплатні теж чудово працюють.

      На рахунок проїздних. Взагалі повернення грошей хороший маркетинговий хід. Тіпа за проїздні повертають, за виплату кредитів за дім чи навчання повертають. Насправді воно все просто йде на витрати. Тобто суму яку оподатковують зменшують на суму витрат(там трошки складніше, з різними коефіцієнтами, але по простому можна сказати так). Тобто якщо ти умовно платиш з зарплати 25%, то тобі запишуть проїздні у витрати і повернуть 25% їх вартості.

      Видалити
    3. Які це "виплату кредитів за дім" повертають? По якій це графі?

      Видалити
    4. Це десь в федеральній декларації. Але мені здається, що то тільки на перше куплене чи збудоване житло.

      Видалити
    5. По логіці потрібно шукати в розділі Crédits d'impôt non remboursable

      Видалити
    6. Логіка правильна, але я не думаю, що таке існує... Якщо існує цікаво було б знати яка лінія.

      Видалити
  3. я правильно зрозумів, шо гроші податкова не повертає, а тіки лишає їх на «кредитному рахунку»?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. є два типи так званих "поаткових кредитів" - той, що виплачують натуральними доларами (Crédits d'impôt remboursable), і той, який може зменшити суму ваших податків необхідних до сплати (Crédits d'impôt non remboursable). Щоб дізнатись суму повернень потрібно почекати відповіді з податкової. Якщо відправляти інтернетом, то очікувати треба близько трьох тижнів, якщо поштою - 6 тижнів. Виплати ділять по кварталах. Правда за минулий рік заплатили одним платежем, але правда в кінці року, коли вже і не чекали.

      Видалити
    2. По кварталах ділять GST, а саме повернення податків на доходи за минулий рік приходить одним платижем.

      Видалити
    3. Повертають все гарним чеком, або переводять прямо на рахунок в банку.

      Видалити