Шукати в цьому блозі

середу, 6 червня 2012 р.

Зробити все

Початок імігрантського життя починається зі збору необхідних документів. Два з них у вас уже повинні бути на руках - Sertificat de sélection du Québec (SCQ) та Confirmation de résidence permanente. І зразу по приїзду потрібно оформити заяви на отримання:
- картки постійного резидента ( la carte de résident permanent, carte RP);
- номеру соціального страхування (le numéro d'assurance sociale, NAS);
- тимчасової медичної страхівки (за вашим бажанням);
- медичної страхівки (la carte d'assurance maladie, carte-soleil) та страхівки на медикаменти.

До групи життєвонеобхідних кроків, які потрібно зробити напочатку, також можна віднести:
- пошук квартири та оформлення договору оренди житла (le bail);
- запис на урядові курси французької мови (Programme d’intégration linguistique des immigrants, PILI);
- отримання прав водія (le permis de conduire);
- відкриття банківського рахунку (le compte bancaire);
- вибір оператора мобільного зв"язку;
- купівлю проїзного документу;
- якщо потрібно, замовити Évaluation comparative des études effectuées hors du Québec;
- ознайомлюючий візит в місцевий госпіталь (CLSC - Centre local de services communautaires);
- реєстрацію в бібліотеці.

Ну і для покращення фінансового здоров"я можна заповнити два формуляри на отримання податкового кредиту: для федерального уряду Demande du crédit pour la TPS/TVH pour les particuliers qui deviennent résidents du Canada (formulaire RC151) та для провінційного уряду Demande du crédit d’impôt pour solidarité pour un nouveau résident du Québec (formulaire  TP-1029.CS.1). До останнього також потрібно заповнити додатковий формуляр (і відправити анульований чек), щоб гроші надходили безпосередньо на ваш банківський рахунок, який називається Demande d'inscription au dépôt direct  (formulaire LM-3.Q (якщо ви живете ближче до Квебека) або LM-3.M (якщо ви живете ближче до Монреаля)).



З цим усім ми справились десь за 1.5 тижня. А починається все зразу ж в аеропорті Монреаля - працівник митниці сам оформляє запит на отримання картки постійного резидента і відправляє його куди треба. Вам говорить приблизні дати її отримання поштою. На цей момент потрібно назвати якусь адресу - або вашу, якщо ви вже зняли квартиру на довгий термін, або друзів. Якщо таких даних немає - офіцер пояснить, що потрібно робити в такому випадку.

На наступний день по приїзду ми відправились в офіс Service Canada (1195, chemin Du Tremblay , suite 100, Longueuil) - вони займаються призначенням соціальних номерів. Ми прийшли, записались в приймальній, нас попросили зачекати, поки не покличуть. Людей було багато, тому десь хвилин 20 посиділи на стільчиках, почитали інформаційні буклети, попили водички, походили, знову присіли... Це було наше перше знайомство з державною установою Канади, тому натреновані очі помічали все, що було іншим, ніж в Україні: немає нервової напруги, ніхто не матюкається, панує майже повна тиша. Форма одягу працівників - повсякденна: кросівки, джинси, мінімум косметики, відсутність золотих кілограмових цепур. Немає окремих кабінетів, де можна давати хабарі "за пришвидшення розгляду справи" - робочі столи розмежовані тільки перегородками.
Аж ось вийшла дівчина, покликала за свій столик, повипитувала в нас потрібну інформацію, сама все заповнила, і видала нам тимчасові бланки з надрукованими номерами соціального страхування.  Було це 26 квітня, а вже 4 травня поштою ми отримали білі пластикові картки.


Ці картки не бажано носити з собою (щоб випадково хто небудь не скористався ними із злочинною метою), а номери потрібно запам"ятати.

Оскільки новоприбулі можуть користуватися медичною страхівкою тільки через три календарних місяці після приїзду (наприклад, якщо ви приїхали десь в кінці місяця, то до першого числа наступного місяця, ці дні все рівно будуть рахуватись, як цілий місяць), а медичне обслуговування в Канаді досить дороге, то на цей період можна оформити приватну страхівку - ми замовили її в Financière Sun Life  через Тетяну Карпову (tatiana.karpova@sunlife.com). Дві картки з покриттям по 10 000 $ терміном на 67 днів коштували нам 230.48 $.

Оформити медичну страхівку можна  в офісі  Régie de l'assurance maladie du Québec (RAMQ) в Квебеку, або в Монреалі (425, boulevard de Maisonneuve Ouest 3e étage, bureau 300, Montréal, H3A 3G5). Прийшли ми туди в понеділок 30 квітня. Це хмарочос (un gratte-ciel), в якому знаходиться багато установ.




На першому поверсі, точніше на rez-de-chaussée, можна знайти список установ і номери їхніх офісів:




Піднімаємось ліфтом на третій поверх. Черга достатньо велика, останні люди стоять аж в коридорі. Але просувається швидко. Доходимо до стійки, отримуємо свій номер, сідаємо чекати на стільчиках.



Потрібно слідкувати, коли на табло навпроти загориться наш номер. Головне його не пропустити. Сидимо десь 20 хвилин. Бачимо наш номер, йдемо до вказаного кабінета. Працівнику потрібно було показати: bail, соціальний номер, Confirmation de résidence permanente, Sertificat de sélection du Québec, українські закордонні паспорти. Нам видали листи із вказаними номерами медичної страхівки та поясненнями. Термін очікування, протягом якого не буде діяти наша страхівка, рахується від дати прибуття в провінцію. Наш закінчуєтьсся 30 червня. Пластикові картки вишлють після цієї дати. Одночасно відбувається запис до системи медикаментозного страхування (le régime public d'assurance médicaments).
Також пропонували підписатись під програмою донорства, видали формуляри, але ми відмовились.
Потім нам сказали ще раз зачекати в черзі (принцип той же), щоб нам зробили фотографії. Проходить ще 20 хвилин - нас фотографують, ми платимо по 10.35  $. На цьому все закінчилось.

 Договір оренди житла (le bail) є важливим документом - саме він підтверджує адресу вашого проживання. В деяких випадках вимагають його показати.

По приїзду, з метою підтягнути свою французьку, можна записатись на урядові мовні курси  PILI. В цих курсах є два плюси: вони безкоштовні і за них ще платять стипендію. Для початку, коли ще немає роботи, ці гроші зайвими не будуть.
Записатись на Programme d’intégration linguistique des immigrants (PILI) можна так:
- пройти в он-лайні процедуру запису на курси (тут же буде створене ваше досьє, де ви зможете переглядати хід вашої справи);
- відіслати поштою копію Confirmation de résidence permanente (про це вас буде повідомлено в кінці реєстрації).
Потім чекати листа на ваш е-мейл з призначенням дати проведення randez-vous для оцінки вашого рівня. Нас записали на рівень avancé, на кінець серпня (розклад сесій можна подивитись тут). Чекати ще три місяці. За цей час ми ще записались на безкоштовні курси від організації  Carrefour Le Moutier . Вони почнуться у нас в кінці червня і закінчаться якраз в серпні.
Потрібно вчитись, бо без тренувань, навіть в середовищі, рівень мови починає падати. Та й на початку особливо немає з ким говорити.

Якщо є водійські права і вони старіші одного року, то в Квебеку не потрібно заново перевчатися, а треба тільки здати теоретичний і практичний тести. Книжки  з правил дорожнього руху (Guide de la route) та з теорії водіння (Conduire un véhicule de promenade), за яками вчаться у всіх школах, можна взяти в бібліотеці. Вони є в франкомовному та англомовному варіантах:



Véhicule de promenade - це "легковий автомобіль" французькою.
Нові вони коштують десь по 20 $, але мені повезло і я знайшов вживані книжки по 6  $. Читаючи їх я готуюсь до тесту і одночасно підтримую свій рівень французької, поки ще мої мовні курси не почались. Знайшов багато автомобільних корисних слів, які б по інакшому і не знав. В планах у мене оцифрувати ці книжки і викласти їх в PDF-форматі.

Банківський рахунок (un compte bancaire) ми відкрили 1 травня. Зробили один рахунок на сім"ю з двома дебітними картками, двома кредитками і чековою книжкою. Особливо банк не вибирали - пішли туди, де вже були наші друзі, в Banque Royale du Canada  (RBC - Royal Bank of Canada). Підписались на програму Forfait bancaire sans limite Signature RBC.
Перший день, коли ми прийшли, нас тільки записали на прийом через декілька днів. Потім вже на зустрічі банківський консультант цілу годину пояснювала нам особливості їхніх рахунків... та все французькою, та французькою. Це було нелегко. Під кінець були стомлені всі - і вона, і ми. В той же день ми поклали гроші на наш рахунок, нам видали тимчасові дебітні картки - і ми змогли зразу ж ними користуватись.




Картки - це дуже корисна річ. Тепер ми майже не використовуємо готівку. Крім того, всі наші витрати можна прослідкувати на он-лайн сервісі RBC - скільки, коли і де було витрачено. Раз в місяць оформляється банківська виписка. Таким чином дуже легко контролювати свої витрати. А з іншої сторони, дуже важко втримати себе, щоб не купити зайвого - ти ж не відчуваєш грошей, не тримаєш їх в руках.
Наша програма передбачає також безкоштовну видачу чекової книжки, яка в деяких випадках є необхідною. Наприклад, для оплати ренти за квартиру (un loyer). Також необмеженою є кількість транзакцій по картках на місяць.

Для нас вибір оператора мобільного зв"язку зводився до вибору найдешевшего оператора, до якого можні підключитись без контракту. Таким зараз є оператор Chatr (який насправді являється субпровайдером Rogers), в якого є можливість обрати пакет за 25 $ в місяць (28.74  $ з податками , якщо поповнювати не через інтернет, а, як ми звикли, карточкою поповнення - une carte de réapprovisionnement). Також потрібно одноразово заплатити 10 $ за купівлю SIM-картки (дещо про мобільний зв"язок я вже писав в пості Що НЕ ТАК в Квебеку???).
Поповнити телефонний рахунок можна або через інтернет, або карточкою поповнення. Ось так виглядає карточка:


Адреси магазинів, де їх можна купити, потрібно подивитись на їхньому сайті. Ось цю я купив в Zellers в торговому центрі на Place Longueuil. Тільки процедура поповнення не така, як в Україні. На карточці немає захисного покриття, яке потрібно стерти і під яким буде номер для поповнення. Коли ви платите гроші, продавець видасть ось таку квитанцію: 
Внизу будуть надруковані 12 цифр (обведено червоним), які називаються NIP (le numéro d'identification personnel) і які потрібно потім ввести для поповнення. Комбінація поповнення для  Chatr:
*233* NIP  # [виклик]


Тарифи на громадський транспорт Монреаля можна подивитись на сайті  STM (Société de transport de Montréal). Разовий проїзд в метро коштує 3$. Придбати квиток можна або в працівника, який сидить в кабінці біля турникетів, або поруч в автоматах, де можна платити і готівкою, і карточкою.


Якщо брати зразу два квитки (2 passages), то вони будуть коштувати 5.50$ . Протягом двох годин з моменту купівлі квитка, по ньому можна крім метро, також пересуватись і монреальським автобусом, але на одному маршруті можна проїхати тільки один раз. І якщо вийшли з метро, то повернутись в нього вже не можна.
Можна придбати безлімітний квиток на день (метро+автобус в Монреалі), який буде коштувати 8 $. Він має інший вигляд:




Також є ще безлімітний вечірній квиток (Soirée illimitée), який коштує 4 $  і діє з 6 години вечора до 5 години ранку наступного дня (метро працює в сереньому до 1 години :-), але є нічні автобуси).
Але якщо ви плануєте використовувати транспорт регулярно, то краще купити місячний проїзний (тариф CAM mensuelle), який коштує 75,50 $ для Монреаля, і 117,00 $ для Монреаля, Лонгея і Лаваля (тариф Tram 3). І ще 6 $ разово потрібно заплатити за магнітну карточку OPUS.
Тарифи на громадський транспорт Лонгея можна подивитись на сайті RTL (Réseau de Transport de Longueuil). Ціна разового проїзду на автобусі тут вища на 0.20$ і складає 3.20$ .

Évaluation comparative des études effectuées hors du Québec можна замовити в Immigration-Québec. Коштує він 109  $ і термін виготовлення приблизно 4 місяці. Він може знадобитися при пошуку роботи, а також для вступу в коледж. Університети можуть його прийняти, а можуть вимагати проведення власної процедури оцінки.  Тому, чи потрібна вам оцінка, залежить від того, що ви збираєтесь робити. Коледжі (а точніше SRAM- урядова установа, що займається питаннями вступу в усі коледжі Монреаля) також можуть зробити свою оцінку. Коштує вона десь 45  $, але буде валідною тільки для вступу в коледж, на відміну від міністерської, яка залишиться у вас і після подачі документів.
Для оцінки дипломів потрібно  надати переклади цих самих дипломів на французьку мову, що виконані членом ордену перекладачів - Ordre des traducteurs, terminologues et interprètes agréés du Québec.  На сайті ордену я знайшов тільки двох осіб, які працюють з українською мовою -  Oxana Shevchenko та  Olena Gerasymenko. Я перекладав в Оксани Шевченко (514 384-3442, 514 582-2135, oxana@videotron.ca). Орієнтовні розцінки наступні: Диплом бакалавра з додатком - 40$, диплом магістра з додатком - 30$.  Права водія - 20$ (якщо разом з іншими документами - 15$), шкільний атестат з додатком - 25$ (якщо разом з іншими документами - 20$), шкільний табель - 15$.
Для вступу в céjèp на DEC крім оцінки університетських дипломів, потрібні також оцінки за два останні роки в школі. Про це можна почитати на сторінці  організації SRAM (Service régional d’admission du montréal métropolitain).

Корисно буде відвідати місцевий госпіталь (CLSC - Centre local de services communautaires). Для початку потрібно отримати тільки інформацію про послуги, які вони надають, адреси та телефони їхніх установ.

Ну і під кінець - бібліотека. В бібліотеці крім самих книжок, також можна використовувати інтернет, брати на прокат фільми та музику, використовувати принтер (0.25  $  за сторінку). Запис в місцеву бібліотеку безкоштовний. Отримавши карточку в одній з найближчих до вас бібліотек, ви будете мати доступ до всіх бібліотек муніципальної мережі. В Лонгеї таких 11 штук. Можна брати книжки і повертати їх в будь-якій бібліотеці. По інтернету можна дивитись, чи є певні книжки в наявності і в якій саме бібліотеці, зарезервувати книжку і вказати, в якій бібліотеці ви хочете її забрати, зарезервувати собі місце за комп"ютером. Тримати книжки в себе можна протягом 21 робочого дня. За кожен прострочений день буде нараховуватись штраф в 0.25 $, але не більше 5 $. Прокат компакт-дисків та DVD коштує 1.50  $  на 7 днів.
Ось фото бібліотеки Greenfield Park на 225 rue Empire, Greenfield Park:






3 коментарі: